Brain Drain is OK

Завтра Фонд “Ефективне Управління”, який належить Рінату Ахметову, розпочне новий сезон дебатів щодо різних аспектів розвитку країни. Цього разу обговорюватиметься значення еміграції висококваліфікованих кадрів.

Деталі про цю подію можна прочитати на офіційному сайті. А я ж пропоную ознайомитися із моєю позицією в цій дискусії…

Я обома руками “за” еміграцію спеціалістів, яку часто асоціюють із явищем “витоку мізків”. Більше того, я вважаю, що для України ця еміграція корисна чи принаймні не шкідлива. Чому і як таке взагалі може бути?

  1. Висококваліфіковані робочі ресурси приносять реальний прибуток країні, в яку вони переїжджають, в Україні від них ніякої користі, оскільки країна просто не потребує всіх цих програмістів, науковців, лікарів і т. д. Повірте, якби потребувала, вони би не тікали звідси. Отже, перший аргумент: через витік мізків збільшується сукупний рівень щастя та економічного добробуту людства.
  2. Кадри, які виїхали, зробили це через брак роботи, а отже, якби вони лишилися в Україні – це були би потенційні злочинці, безробітні або неефективні бюджетники, які не дають прибутків, а лише висять на шиї у держави (типу вчених, які пишуть величезні томи, які ніхто не читає). Тобто, з їх відбуттям туди, де вони потрібні, скорочується потреба соціальних виплат їм як малозабезпеченим. ТОБТО витік мізків дозволяє державі економити!
  3. Третій аргумент приведу із набору, який пропонується самим Фондом: вони можуть повернутися пізніше з новим досвідом, знанням та ресурсами. Скажу навіть більше: вони сприяють українській економіці, адже у них часто тут лишаються рідні, яким вони звідти присилають гроші. А ці гроші вливаються вже в українську економіку. Відтак, відправляючи людей працювати закордон, держава і суспільство багатіють!
  4. І наостанок, мобільність населення – одна із ознак нетократичного ладу, який неодмінно настане по всій планеті. Країна може чинити спротив цим змінам лише власною ізоляцією, а така політика ніколи не сприяла ані економічному розвитку, ані людським свободам. Звідси витік мізків – це стихія, з якою боротися важко та недоцільно. Її можна лише попередити мудрим державним управлінням, яке враховуватиме інтереси молодих спеціалістів.
13 thoughts on “Brain Drain is OK

  1. Ти не говориш ні про які мінуси витоку, хоча, думаю, ти б їх міг добряче розкритикувати:))
    взагалі-то виток поганий для країни, бо вона втрачає дешевих спеціалістів :)) і вимушена користуватися послугами менш освічених людей – від цього втрачають всі, окрім розумних, освічених спеціалістів, які кудись виїхали.

    Але до того, що ти оце написав, є інші точки зору:
    1. Нас ніде не чекають. Платитимуть менше і так далі.
    2. Поки всі виїжджають – і в Україні гарно можна влаштуватися, якщо революція, звісно, не почнеться.
    3. Працювати якісно за гроші – це круто, звісно, але особисто моя мотивація була б нижчою, коли я б не думала, що це дає користь комусь, кому я хочу дати цю користь – а тут “свої” мають перевагу над “чужими”, якими інші країни для мене є. *сподіваюсь останній аргумент незважаючи на свою заплутаність таки зрозумілий?*

    1. Ммм! Дискусія! 🙂 Нарешті, думав, уже і не дочекаюся! 😀

      Щодо інших точок зору, прості контраргументи:
      1. Хто нас тут чекає? В сенсі, закордоном, за твоїми словами, до нас ставляться, як до дешевої робочої сили. І (за твоїми ж словами) в Україні до нас так само ставляться. Увага, питання: навіщо мучитися більше? 🙂
      2. Влаштування свого життя в Україні НІЯК не залежить від твоїх талантів чи праці – кому як повезе, суспільство лотереї. Везе, як і в реальній лотереї, одиницям.
      3. Ну, бачиш, я не ділю людей на “своїх” і “чужих” за громадянством і місцем проживання.

      1. суть в тому, що там ми завжди лишимося дешевою силою, тоді як тут – поки всі виїжджають, і взагалі – своїми ліктями та розумом – можна досягти більшого, ніж уявляємо зараз.
        не сприймаю твоїх слів про суспільство лотереї. так можна зразу казати: імовірність втрапити під колеса автівки більші, ніж імовірність вибуху газу вдома, тому я сидітиму вдома.
        ти не ділиш, а я ділю. мені характерний патріотизм. чому ні?

        1. Так, патріотизм – це мабуть твоє 🙂 Але це не моя чеснота. Держава і народ повинні являти собою щось позитивне, щоби заслужити мою повагу.

          Суспільство лотереї для мене – об’єктивна реальність. Суть не в тому, щоби ховатися вдома. Суть в тому, що сидячи дома багато людей досягали більшого, ніж дехто, хто бігав і запахував. Не хочу приводити імен зараз, бо друзі можуть образитися, але я знаю чималенько тих, хто чудово доводять мою теорію на практиці.

          1. часто людина має талант від Бога, або ж в неї, наприклад!, батьки – художники, і малювання дається їй легко – вона ним займається з дитинства. то чи повинна людина, якій кожен рух дається важко, заздрити першій? ні! тому що це не її справа… її справа – малювати. а що роблять інші – то їхнє, то Бог мусить вирішувати, благословляти чи давати перешкоди. крім того, часто ті, кому їхня справа дається важко, досягають більших вершин – тим, що росіяни називають “упорство”.

            щодо патріотизму… це як батьки. які не є – наші, ближчих чи кращих не буде.
            Бог нас відправив в цю країну, певно, не просто так – хоча, може, для того, щоб ми виїхали… хтозна 🙂

          2. Бог дав людині руки і ноги, але Він не заборонив нам винайти трактори та літаки. Так само і з країною і батьками – якщо ми народилися в якомусь робітничому задрип’янську, це не означає, що ми не повинні намагатися із нього вибратися.

            Щодо заздорсті, я про неї не говорив. Я мав на увазі, що зусилля дають непропорційно малу віддачу в Україні, а тому нема сенсу прагнути ТУТ бути висококласним спеціалістом, якісно виконувати свою роботу, старанно навчатися і т. д.

          3. Я теж так думаю *про останнє* – тому і не вчусь ;))

          4. І повір мені, Сонечко, ти через це маєш не менші шанси на успіх, ніж найрозумніші люди на твоєму курсі! Оно… може вдало заміж вийдеш 😉

  2. Ну, ок. Очевидно ти розумний. Коли, й куди плануєш поїхати і чим зайнятись? Чи можливості нема?

    1. По-перше, насправді я не казав ніде, що я сам 100% поїду і не повернуся, хоча поїхати принаймні раз в мої плани входить, і, передбачаю, що поїхавши раз, я можу вже і не захотіти повертатися 🙂

      До суті питання… хотілося би продовжувати закордоном свою політологічну освіту, може б і журналістом міг би працювати, хоча насправді був би радий там стати і якимось менеджером середньої ланки чи завести дрібний бізнес, бо такі життєві шляхи там уможливлюють власне житло, чого тут явно немає.

      Вибачай, якщо забагато написав.

Залишити відповідь

