Everything is Illuminated (2005)

Один із численних фільмів, які нам радили під тим чи іншим приводом подивитися в Школі журналістики. На жаль, огляди до більшості цих фільмів я не пишу, бо їх багато і декотрі з них навряд чи будуть цікаві нежурналістам. Проте фільм “Everything is Illuminated” – це зовсім інша, значно колоритніша історія.

Жанр: етнографічно-історична трагіфарс-комедія.

Слід, в першу чергу, зазначити, що фільм базується на книжці, ім’я автора якої збігається з ім’ям головного героя, хоча я не певен, чи книга базується на реальних подіях. Перекладати назву (ЕІІ) я умисно не буду – фільм надто мультикультурний, аби його дивитися з будь-якого роду перекладами. 

Стрічка розповідає історію американського єврея Джонатана, дідусь якого родом з України. Він вижив під час Другої світової війни, бо його врятувала дівчина. Дід помирає. Джонатан відправляється в Україну, щоб розшукати і подякувати людині, яка колись врятувала його дідуся. В його подорожі він користується послугами одеської фірми, яка допомагає багатим євреям з заходу розшукувати своїх рідних (або те, що від них лишилося) в Україні.

Найперше і дуже стійке враження буквально з перших хвилин фільму – що він знятий Тімом Бартоном. Манера подачі сюжету чомусь дуже нагадує мені кіно “Велика Риба”. Мабуть усі українці, які дивилися цей фільм або читали книгу, скажуть, що автор перегнув палицю в багатьох місцях, коли змальовував життя в Україні, хоча я би з цим не спішив згоджуватися. Атмосфера легкого абсурду в стилі Аліси в Країні Чудес насправді доволі правдиво передає реальну атмосферу нашої Батьківщини-неньки.

Окремо слід відзначити головних акторів. Елайджа Вуд, як завжди, грав самого себе – трошки переляканого зовнішнім світом, маленького, але разом з тим відважного хлопчика. А Юджин Гуць (фронтмен гурту “Гоголь Борделло”) зіграв гопуватого перекладача просто на всі 6 із п’яти, на 13 із дванадцяти, на 110 зі ста. Приємно було побачити в масовці дуже типові українські обличчя, хоча з персонажів декілька говорять з акцентом, який навряд чи можна назвати російським чи українським.

Щодо мінусів. Історія трохи затягнута в деяких місцях, натомість кілька суттєвих поворотів сюжету проскакуються швидше, ніж хотілося би. Також у саундтреку немає жодної української пісні, лише кілька російських, і це попри те, що основні події відбуваються на Західній Україні.

Висновок: 3,75/5 (яскраво, колоритно, емоційно, хоча динаміка стрічки особисто мене неодноразово лишала в певній прострації).

5 thoughts on “Everything is Illuminated (2005)

  1. Хм..Я тоже наивно повелся на рекомендации..Скачал и таки гланул…Моя крепкая психика выдержала только до половины Этого “генияльного” хфильма…После чего я с жуткими матюгами прервал просмотр сего кино-шедевра…И радостно удалил на фиг этот блокБастер…Освободив тем самым место для Civilization IV: Colonization…..До сих пор при вспоминании сего кыно жутко….Хотя…Может я чего то не понял;)))

      1. Да дело то как раз не в артхаусе…С учетом того что США(как ты это прекрасно знаешь) создовали предстваители разных национальностей…То у них каждый фильм имеет открытый или закрытый этнический подтекст…Например “Марли и Я” фильм не только про собаку а про жизнь Ирландцев в США(если присмотрется)…В Другом фильме (совершенно Тупейшей комедии) главный герой потомк Поляков..Имя и фамилия у него польские и спит он даже в футболке с надписью ” я люблю польшу”+дома и в офисе на работе висит огромный польский Флаг…Ну и так далее…Просто на мой взгляд..Еврейская Тема в Американском Кино и так заезжена…Тем более в данном фильме Тема поднята и показана не совсем Качественно и адекватно…Для чего это кино?для того что бы в 100 раз ныть о событиях 40?Или для того что бы показать нас быдлом? я так и не понял…

  2. я читала книжку) трохи оригінал, трохи читала переклад Семківа, і Семків просто шикарно переклав. але, як на мене, інша книжка цього ж автора, Фоера – “Extremely Loud and Incredibly Close” значно цікавіша. Про семирічного хлопчика з Нью-Йорка, батько якого загинув під час теракту

Залишити відповідь

