Sermon 16. Unforgiveness

Загальне уявлення про християн – вони не повинні застосовувати самооборону, якщо їх б’ють, не повинні ображатися, якщо їм хамлять, повинні все зносити, ніби так і треба, а ще при цьому мило посміхатися. Як і абсолютна більшість помилкових трактувань Біблії, це бере свій початок із надто буквального трактування тексту Писання.

Основний сенс слів Христа про підставляння іншої щоки та любов до ворогів своїх полягає в тому, що християнин не повинен шукати помсти. Ми вже згадували раціональне обґрунтування цього принципу в одному з давніших записів. І це правда, що християнин має прощати тим, хто його образив, але із контексту випливає, що таке прощення може мати умови.

Бог надав вірянам так звану Владу Ключів. Сказав їм Ісус: Мир вам! Як Отець послав Мене, і Я вас посилаю! Сказавши оце, Він дихнув, і говорить до них: Прийміть Духа Святого! Кому гріхи простите, простяться їм, а кому затримаєте, то затримаються! (Івана 20:23). В Соборному посланні Апостола Петра говориться, що всі віряни – це священство царське, а відтак і влада відпускати гріхи лежить не лише на священиках, але і на всіх нас. І коли людина у відповідь на прохання про прощення говорить “Бог тобі простить” – вона не прощає гріх свого ближнього.

Але зауважте, що є влада і затримувати гріхи, а якщо вона дана, то певно, що Бог передбачав відмову у прощенні тим, хто кається нещиро або відмовляється припиняти свій гріх. Більше того, сам Христос наводить алгоритм дії, до якого слід вдаватися, коли людина грішить проти вас: А коли прогрішиться твій брат проти тебе, іди й йому викажи поміж тобою та ним самим; як тебе він послухає, ти придбав свого брата. А коли не послухає він, то візьми з собою ще одного чи двох, щоб справа всіляка ствердилась устами двох чи трьох свідків. А коли не послухає їх, скажи Церкві; коли ж не послухає й Церкви, хай буде тобі, як поганин і митник! Поправді кажу вам: Що тільки зв’яжете на землі, зв’язане буде на небі, і що тільки розв’яжете на землі, розв’язане буде на небі (Матвія 18:15-18).

Відтак справедливо буде сказати: “прощати до семи по сімдесят разів” стосується головно тих, хто про це прощення просить. Адже і Бог прощає гріхи всім, але лише тоді, коли люди каються. Чи міг би Він від нас вимагати більшого, ніж робить Сам? Окрім того, в інших книгах Нового Заповіту зазначається, що за гріх слід докоряти: Не беріть участи в неплідних ділах темряви, а краще й докоряйте (Ефесян 5:11). Тих, хто грішить, картай перед усіма, щоб і інші страх мали (Тимофія 5:20).

Менше з тим, в даному записі я не прагну відохотити будь-кого від прощення. Навіть навпаки. Проте ті, кого ображено, мають зважено підходити до прощення, а ті, хто образив, мають усвідомлювати свою відповідальність. І понад усе: і недосвідчені християни, і нехристі повинні розуміти, що християнин не зобов’язаний терпіти знущання над собою і може, і навіть повинен застосовувати усі легальні способи задля зупинення гріха, в тому числі і чужого.

Advertisements

4 thoughts on “Sermon 16. Unforgiveness

  1. Досить непогані біблійні посилання, досить переконливо у богословському плані. Питання: ти тут говорив про те, що Біблію треба трактувати метафорично, але ж наприклад заповідь “Не убий” зазвичай трактується буквально. Як визначити, що і як трактувати, метафорично і наскільки метафорично чи більш-менш буквально. І чи згодний ти, що на основі Біблії, яка мені чимось нагадує джерело “сакрального” права, можна приходити до протилежних висновків, при тому що навіть юридичні документи, як конституція та закони, які спеціально намагались написати (в ідеалі) максимально чітко і конкретно, вправний юрист може переінакшити у будь-який вигідний йому спосіб?

    1. По-перше, я не сказав, що треба трактувати метафорично. Я сказав, що не слід трактувати буквально. Це трошки різні речі. Щодо “Не убий”, наприклад, Лютер говорить, що ми грішимо проти цієї заповіді не лише (і можливо, навіть не стільки) тоді, коли відсікаємо комусь голову, але тоді, коли відмовляємо голодному у шматкові хліба або коли не захищаємо людину, яку могли би захистити від нападу.

      По-друге, це питання для дослідників і богословів, що саме слід трактувати вузько чи широко. Кожне окреме місце у Біблії може бути приводом до суперечки тут. Проте з власного досвіду скажу так, що переважають в Писанні речі, які треба трактувати ширше – тоді все стає на свої місця. Якщо ж більшість місць у Писанні трактувати вириваючи з контексту, то і виходить, що Бог є любов, але при цьому він всіх підряд убиває, що всі закони можна порушувати і при цьому, що ми всі вічно прокляті. Щоби такого не було, іноді досить прочитати повністю розділ, а іноді слід прочитати повністю декілька книг.

      По-третє, я згоден, що Біблія є своєрідною “Конституцією”, але Конституція повинна встановлювати загальні принципи розвитку держави і суспільства, а не намагатися чітко визначити кожну дрібницю нашого життя (інакше, навіщо тоді були би закони в державі?). Біблія лишає багато свободи, якої би християнин не мав би, якби Біблія намагалася встановити купу правил, як це є в мусульманстві чи навіть в православ’ї. Проте Біблія вказує на основоположні речі, які потрібні для спасіння душі. Все інше – адіафора.

  2. Ви перекручуєте Писання, не робіть так, а пишіть правду так, як написано в Біблії, наприклад: Ви пишите посилання на Єфесян І говорите ….а краще докоряйте…, а в Біблії не так, а …замість докоряйте, викривайте..Тож пишіть правду дорогенький.

    1. 1. Можу відсканувати Біблію в перекладі Огієнка, якою постійно користуюся. Якщо Ви маєте претензію до перекладу Огієнка – це вже інше питання, до якого я не маю жодного стосунку.

      2. Перший приклад, який знайшов у Мережі: http://uk.wikiquote.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D1%81%D0%BB%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F_%D0%B4%D0%BE_%D0%B5%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%8F%D0%BD

      3. Я Вам не дорогенький – особисто ми не знайомі, тому прошу дотримуватися певної ввічливості, як я того вимагаю у правилах користування даним блогом. Заздалегідь дякую.

      4. Не сперечаюся, що різниця між “докоряти” і “викривати” є, але чи викриття можливе без докору?

Залишити відповідь

Заповніть поля нижче або авторизуйтесь клікнувши по іконці

Лого WordPress.com

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис WordPress.com. Log Out / Змінити )

Twitter picture

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Twitter. Log Out / Змінити )

Facebook photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Facebook. Log Out / Змінити )

Google+ photo

Ви коментуєте, використовуючи свій обліковий запис Google+. Log Out / Змінити )

З’єднання з %s