Є таке правило в менеджменті: коли людина зробила щось не так, не треба критикувати її. Критикуйте її вчинок, критикуйте її методи, критикуйте якість втілення, але в жодному разі не критикуйте людину як людину. Щойно ви починаєте критикувати людину в цілому (часто за ті речі, які не є визначальними для її особистих чи професійних якостей), ви починаєте з нею ірраціональну та непримиренну війну, бо завдаєте їй образи, якої вона не заслужила. Аналогічне стосується організацій та ідей.

Треба мати добрячий шмат раціонального мислення, щоб зрозуміти важливість цього правила. Люди не схильні розрізняти грані особистості, яких може бути не дві і не три. Часто одна негативна риса, слабкість чи не надто успішний проект робить нас в очах оточення повністю провальним антигероєм. Франклін Делано Рузвельт, за такою логікою, мав би бути слабким та корумпованим президентом, оскільки він був затятим картярем та мав інвалідність. Натомість, як показала історія, він зміг врятувати Штати від економічного колапсу, і ані його інвалідність, ані його азартна схильність не вплинули негативно на якість його президентства.

Якщо людина може бути багатогранною, уявіть собі лишень наскільки багатогранними можуть бути, скажімо, фірма, місто або етнос! Важливо відрізняти ідеологію та її втілення, важливо відрізняти спільноту та окремих її членів. Зауважте, як мусульмани обурюються, коли їх всіх огульно намагаються представити терористами. Зауважте, як частина мусульман підтверджує негативні стереотипи про них, але решта намагається відповісти на образу цивілізовано.

Нові ліві пишуть матюки на адресу Бога, ФЕМЕН спилюють хрести і всім цим вони типу протестують винятково проти російського православ’я. Для людини мислячої цілком очевидно, що такі “протести” лише сіють ворожнечу в суспільстві та завдають образ людям, які не мають жодного відношення до РПЦ. Натомість безбожних (на мою думку) ієрархів РПЦ такі “протести” емоційно взагалі не зачіпають. Їх тільки тішить цей безлад, бо їм є чим залякувати свою, переважно некритичну до самих ієрархів, паству.

Зауважте, я не звинувачую ФЕМЕН або наших могилянських ліваків в голодоморі чи гоніннях на шістдесятників. А чому? Бо це було би тупо. Я людина з мозком, я шарю, що сучасні ліві до злочинів радянської влади не мають стосунку (їх навіть не існувало за часів тих злочинів). Відтак я не можу зрозуміти, чому ліваки в’яжуть Бога чи християнство до РПЦ? Казати, що християнство погане, бо є РПЦ, це десь так само тупо, як казати, що демократія погана, бо є Путін, а сучасна музика погана, бо є Джастін Бібер.

Advertisements