Straßen von Bonn

Сьогодні – 30-ий день мого перебування у Німеччині. Важко повірити. Здається, що я тут, щонайбільше, тиждень чи два. Я і досі майже не бачив жодних пам’яток. Був у кількох музеях, хоча ці візити занадто нагадували пробіжки. Втім я не шкодую аж ніяк. Попереду вдосталь часу.

Німці дуже полюбляють невеликі скульптури на вулиці. Ці птахи вирізані з дерева, але металеві абстрактні конструкції - найпопулярніші
Німці дуже полюбляють невеликі скульптури на вулиці. Ці птахи вирізані з дерева, але металеві абстрактні конструкції – найпопулярніші

Я щасливий, що приїхав сюди як робітник, а не як турист. Зрозуміти місто чи країну можна тільки поживши у ній, поживши, а не просто відвідавши якісь пам’ятки у історичному центрі. Мені без пам’яток є що розповісти про життя у Бонні. Про справжнє тутешнє життя.

Звісно, я щодня відкриваю щось нове і доповнюю картину, тому геть про все за один раз точно не розповім. Вражень дуже багато, а життя складне і багатогранне 🙂 Сьогодні я розповім про те, що бачать усі люди в місті, я розповім про вулиці.

Мох замість пилу

Вулиці в Німеччині не настільки ідеальні, як я очікував. Вітер часом розносить якісь папірці по газонах, ліхтарі у парку часом перегорають, хулігани на стінах часом малюють графіті, а на тротуарі часом трапляється недопалок чи кака, що лишилася від собаки якогось недобросовісного хазяїна. Але в цьому і суть – усе це трапляється часом, не постійно. Поза поодиноким недопалком асфальт навіть не вкритий пилом. За цей місяць мені лише раз доводилося протирати свої черевики. Можливо, справа у вологому кліматі, який не дозволяє пилу вільно літати у повітрі. Однак ось я регулярно ходжу через парк (в тому числі по траві і по грунтовій стежці) і мої підошви лишаються чистими – я можу легко пройтися у взутті по кімнаті і не лишити ніякого бруду.

Kreuz
Що не пробіжка – то новий замок. Іноді враження, що потрапив у Dark Souls

Звісно, вулиці Бонна переживають ті самі природні процеси, що й вулиці Києва: крізь асфальт пробивається коріння дерев, поміж старої плитки проростає трава, мох і рослини вкривають стіни будинків. Однак застаріле тут виглядає не старим, а старовинним. Я не хочу ідеалізувати Європу, але слід визнати, німці вміють доглядати за речами і не лізуть боротися із тими явищами, з якими боротися не варто. Скажімо, часто можна побачити картину шикарного, ніби нещодавно відреставрованого будинку, навколо якого стоїть багатовікова огорожа з каменю та металевих прутів. Прути пофарбовані, а каміння вкрите мохом, який пам’ятає ще Бетховена. Функціонал збережено, естетику не порушено. Десь така логіка всіх старих речей у Німеччині.

Усі на колесах

Вулиці вузькі, принаймні у Бад Годесбергу (південній частині Бонна). Але широкі автобуси і сміттєвози віртуозно маневрують на цих вулицях між малолітражками і велосипедистами та вправно роз’їжджаються із подібним до себе великогабаритним транспортом.

Turmstrasse можна перекласти як вулиця Башти. Ліворуч - історична таверна XV століття Штайнхаус
Turmstrasse можна перекласти як “вулиця Башти”. Ліворуч – таверна XV століття

У салоні кожного автобуса є табло, на якому вказується, за скільки хвилин буде наступна станція. Та і взагалі, автобуси курсують за публічним графіком. Скажімо, я маю вдома роздруківку графіку автобуса, який їде повз мій будинок. Однак – іще одне розчарування для перфекціоністів – графік частенько порушується на 5, а часом і 10 хвилин.

Німці активно використовують велосипеди, самокати і скейти як повноцінний транспорт. Іноді вранці дорогою на роботу я бачу дівчину, що їде на скейті і при цьому курить. Може, їде в школу або вже і на роботу, але точно не просто так потусити – люди не їздять потусити о 7ій ранку.

Велосипеди вечірньої зміни
Велосипеди вечірньої зміни DW

Для велосипедистів відведено окремі доріжки на тротуарах, рідше – на проїзжій частині. Поза пішохідною зоною в центрі 3/4 людей на тротуарі – це велосипедисти. Під стінами великих компаній та установ зазвичай прив’язаний цілий ліс велосипедів. На велосипедах їздять люди усіх вікових категорій від молоді до сивочолих пенсіонерів. Офісні працівники іноді користуються самокатами, бо на самокаті можна їхати прямо у костюмі. Часто я бачу велосипедистів на “лежачих велосипедах”. Батьки з дітьми мають спеціальні візочки-причепи.Часом думаєш, як вони не бояться їздити з тими візочками, але тут вельми висока культура водіння. Лише раз я бачив, як якийсь водій псіханув на перехресті і тут само загальмував перед пішоходом. Мені надзвичайно непросто звикнути, що зебру не обов’язково стрімголов перебігати і що від автомобілів не треба шарахатися. Пішоходи тут часто переходять дорогу взагалі не дивлячись праворуч/ліворуч. У них нема страху, що тебе у будь-який момент можуть збити якісь алкаші, мажори чи просто дебіли.

Рух – це життя

У Бонні дуже важко не почати займатися хоч якимось спортом, бо спортом займаються практично всі інші. Хто не їздить на велосипеді, той виходить на пробіжку. Вранці, ввечері, на вихідних і, якщо це парк, то абсолютно у будь-який час доби я бачу бігунів: жінок і чоловіків усіх вікових категорій. Старші пенсіонери часом просто ходять спортивним кроком зі спеціальними палками, схожими на лижні. Хто геть слабий, той просто гуляє із гантелями в руках. На вихідних ролерів стає більше. Одного разу бачив молоду пару із дитинкою – усі троє на роликах. Під час моїх пробіжок уздовж Рейну спостерігаю за тренуваннями з академічної греблі.

Я бігаю ТІЛЬКИ у погану, дощову погоду. Також допустимі умови непроглядного туману або легкого граду
Я бігаю ТІЛЬКИ у погану, дощову погоду. Також допустимі умови густого туману або граду

Окрім занять спортом, здоров’я додає тутешнє свіже повітря і чудова природа. Двічі за місяць у Бонні траплявся смог. Наскільки я розумію, він прилітав із більш індустріальних Дортмунда і Дюссельдорфа, що на півночі. У Бонні просто нема такого виробництва, щоб накрити смогом ціле місто, а машини тут їздять за євростандартами і вихлопи із них, порівняно з українськими, практично не відчуваються.

Життя у казці

У парках багато живності. Я вже трошки писав про це у соцмережах. Дикі гуси гуляють стежками і не бояться людей. У ставках повно качок, а на днях я навіть бачив пару лебедів.

Косулі
Косулі на фермі

Часом попід деревами і кущами стрибають жирненькі кролики. Колеги обіцяли, що ближче до літа їх буде дуже багато. Навколо моєї роботи живе купа білок. А на набережній неподалік від мого дому є ферма, де живуть косулі.

Лебеді
Лебеді на одному зі ставків Райнауе

Натомість я досі не бачив жодного бездомного пса чи кота, жодного пацюка.

Baumhaus
На вулицях багато старих кам’яних розп’ять, будинків на деревах обмаль

Мій район, Бад Годесберг, раніше був окремим містом-курортом. Власне оця частка “Бад” у назві і позначає, що це курорт із мінеральними водами. Зараз Годесберг вважається районом для заможних. Тут будинки схожі на палаци і замки, а на вулицях нерідко можна зустріти фешенебельні спорткари. Спорткари додають розкішності картинці, але помітно заважають відчути себе у фентезійному світі.

Kloster
Наскільки я зрозумів, це така церковна громада

Справді, тут повно місць, де під певним кутом зору відкриваються світи Льюїса і Сапковського. Це для мене дуже цінне як для людини, що з дитинства силувалася побачити у Бабиному Яру щось більш фантастичне за пам’ятники жертвам нацизму. В Бонні кожна п’ята будівля – це якийсь замок чи старовинна таверна чи хата, якій понад сотню років.

UKRhauser
Житло для людей середнього рівня достатку у моєму районі

Як писав Гришковець, у Європі кожен сантиметр землі переповнений історією. Люди тут не соромляться виставляти на своїх маєтках імена власників. Коли є якийсь тривалий сімейний бізнес – на магазині гордо красується напис, що це магазин сім’ї Хартман, яка ось уже надцять років продає вам найкраще приладдя для саду.

Але це я вже забігаю наперед. Про людей Бонна я розповім наступного разу, а поки що – це все 😉

3 thoughts on “Straßen von Bonn

    1. Абсолютно щиро – поняття не мав про тутешні розкоші. Я живу між новою забудовою, де переважно мешкають працівники ООН, а з іншого боку -Villenviertel. Ось там натурально lifestyle of rich and famous!

Залишити відповідь

